RacingNM 2015 - Sesongåpning 8-10 mai
Det ble en fantastisk sesongåpning i den nye GT-klassen for "folk flest"! GT5 er nå den offisielle betegnelsen på den laveste (og billigste) GT-klassen i norsk GT-racing.
5 biler stilte til start og gjennomførte 3 flotte finaler. Fin, ren racing og ingen uhell gjennom helgen.
Marshall Motorsport var sterke i åpningen og tok med seg 3 førsteplasser hjem igjen til Bergen, men Akre Sportsupport ligger like bak med sine 2 Peugeot 206 Cup-biler. Vi regner med de kommer til å stå for hard konkurranse gjennom sesongen.
Audi driving experience med R8 V10 på Nürburgring F1
Thomas Marshall har vært i Tyskland og kjørt Audi R8 V10!
Dette er et begynnerkurs hvor instruktøren kjører i den fremste bilen med radio-kontakt til de andre bilene og gir råd, tips og instruksjoner til elevene.
Kjørekurset består av en teoretisk introduksjon og seksjons-trening på banens ulike deler før elevene slipper ut på hele runder.
Turen ble også kombinert med omvisning på Audi´s fabrikker - hvor de blant annet bygger Audi R8 LMS.
- RacingNM 2013 -
- Siste løpshelg - Finale 2 -
September 2013
Finale 1 under sesong-avslutningen på Våler sept 2013
Dessverre fikk vi ikke filmet finale 1 på lørdagen, da kamera ikke ville samarbeide, men heldigvis fikk vi en filmsnutt fra en av de to bilene vi knivet litt med.
Her kan dere se hvordan det ser ut fra bilen bak når Marshall Motorsport gir alt på Vålerbanen...
Passeringen vår kommer i samme sving som vi kjørte ut og rullet i mai.
Film fra finale 2 vil bli lagt ut etter hvert.
Kjøretrening - Gokart Rotax 125 - Eikås, Bergen
På grunn av mangel på gode baner for å trene på kjøringen med bil her på Vestlandet, har vi gått til innkjøp av en TopKart Viper med 125 ccm Rotax - mao en gokart god for over 100 km/t!
Filmen gir et inntrykk fra treningen på Eikås utenfor Bergen i juni. Fartsfølelsen er enorm på den svingete og teknisk vanskelige banen.
Vi sliter med å holde følge med de flinke ungdommene som kjører her ute, og vi lærer mye av å trene sammen med dem.
Suksess på Rudskogen!
Med Thomas Marshall som fører gjennomførte vi 3 flotte finaler uten uhell eller trøbbel med bilen.
Resultatet ble 3 bronse-pokaler og en masse god erfaring med Rudskogen gjennom hele 75 runder!
Filmen er fra finale 3 søndag 9. juni.
Dramatisk debut i første NM-runde!
Helgen 10-12.mai var vi på Vålerbanen igjen - og denne gangen var det alvor! Første runde i RacingNM og vi var klare for vår debut!
Fredag ble effektivt nyttet til testkjøring av bil og fører. Ikke minst de nye dekkene - Yokohama A048 - måtte kjøres inn.
Tidstreningen på lørdag morgen gikk bra - med 0,8 sekunders margin tar vi Pole Position i GT4B!
Dramatikken tar oss imidlertid allerede i finale 1, da vi pga oljesøl på banen spinner ut i sandfellen og ruller over på taket... Filmen viser Finale1 fra starten går til vi ruller i sandfellen.
Neste runde går på Ruskogen 7-9.juni!
Fjord Motorpark på Karmøy
Utdrag fra FMPs Forretningsplan 2011-2020:
"FJORD MOTORPARK har som visjon å realisere verdens første motorsportanlegg hvor driften er basert på fornybar energi og tilrettelagt for “grønn” ECO-racing med elkjøretøy.
Norges Motorsportforbund (NMF) og Norges Bilsportforbund (NBF) støtter planene om å etablere FJORD MOTORPARK som et landsdelsanlegg for Vestlandet, selv etter Rogaland fylkestings beslutning om å legge ”fylkesanlegget” til Sokndal. FJORD MOTORPARK har et realistisk potensiale til å bli regionens største attraksjon med over 75.000 besøkende hvert år. Motorsportanlegget vil gi et bredt tilbud med motorsportgrener for asfalt, grus og terreng, for utøvere fra 5 års alderen."
28.februar 2013
Etter ombygging av girkassen (byttet differensial), det elektriske anlegget og innsuget er vi endelig klare til oppstart igjen. Det er godt å få konstatert at det fortsatt er liv i de 4 sylindrene!
Det føles som om gassresponsen er bedre enn før - eller er det bare en psykisk effekt? Vi gleder oss ihvertfall til å logge de første rundetidene på Vålerbanen 26.april!
Det gjenstående arbeidet på motoren er nå begrenset til å montere innsugsfilter og å skylle gjennom kjølevanns-systemet før vi sender bilen ut til SBT Tuning for den siste fin-innstillingen på motorens styringsenhet. Det er her magien skal skje, hvor det optimale samspillet mellom nye performance deler (innsug og eksos) og original motor skal skapes.
Juni 2012
Vi har stått på med "mekkekveld" hver tirsdag gjennom hele vinteren og nå er bilen såpass ferdig at vi kan reise til Vålerbanen og teste hvordan ting fungerer.
Bilen er nå utrustet med det viktigste sikkerhetsutstyret; komplett bur, 6-punkts sikkerhetssele, FIA-godkjent stol etc. I tillegg er chassis ferdig - bilen er senket og stivet opp betydelig. Motoren er så godt som original; eneste modifikasjonen er et "performance" eksosanlegg, så vi antar en ytelse i nærheten av de originale 100 hestene.
Bilen fungerer bra, veigrepet er godt (spesielt etter at vi har fått på riktige dekk - gate-godkjente Toyo R888 og justert inn til riktig dekktrykk). På tross av våre beskjedne ytelser under panseret, ligger vi tett opp i støtfangeren på biler med mye heftigere spesifikasjoner.